Blog


Esküvőszervezés okosan: így spórolhatsz az idődön és a pénzeden

Legfrissebb cikkünkben olyan gondolatokat és tippeket gyűjtöttönk össze, melyekkel gördülékenyen és következetesen állíthatjátok össze a tökéletes nagy nap menetét. Sőt, ha igazán ügyesek vagytok még időt és pénzt is spórolhattok. Felkészültetek? Vágjunk is bele!

Az esküvőszervezés menete lépésről lépésre

Nagy könnyebbség, hogyha szakember segít az esküvőtök körüli teendők összeszervezésében, de ha magatokra maradtatok sem kell aggódni. A lényeg, hogy időben (a lagzi előtt minimum egy évvel, ha van rá lehetőségetek) nekikezdjetek a feladatok kigondolásának és összeírásának.

Ha az elintéznivalók között sikerül megfelelő módon priorizálnotok, akkor nincs nagy baj. A lényeg, hogy ne akarjatok egyszerre mindent megoldani és kitalálni, mert annak hatalmas fejetlenség lesz a vége. Kezdetben csak a nagy sarokpontokat célszerű kijelölni, utána pedig jöhet a terv részletes kidolgozása. Mutatjuk az esküvőszervezés első lépéseit.

1. lépés: a személyes vágyak összeegyeztetése

Az esküvőszervezés első és legfontosabb állomása egy egymás között zajló, őszinte, lényegre törő, de annál átfogóbb beszélgetés. A nagy napról ugyanis mindenkinek él egy sajátos kép a fejében, amit érdemes már az első percben megosztanotok egymással.

Biztosak lehettek benne, hogy a jól működő, harmonikus kapcsolatotok ellenére is számos dologban el fog térni a véleményetek. Lehet, hogy csak azért, mert egyikőtöknek a házasságkötés dátuma, míg másikótoknak a helyszín kérdése élvez nagyobb prioritást, de 100%, hogy lesz ilyen.

Sokat segít, ha a vágyaitokat fontossági sorrendbe állítjátok, leírjátok egy papírra, majd a válaszaitokat összenézitek. Így a fair play szellemében tudtok konszenzusra jutni. Törekedjetek arra, hogy mindketten pont annyit alkalmazkodjatok, mint a másik!

5+1 kérdés, amiben előre érdemes konszenzusra jutni

A beszélgetés a végtelenségig zajlik, hogyha mindent egyszerre próbáltok átgondolni. Ezért először csakis a legfontosabb dolgokat vegyétek számításba.

Például tegyétek fel egymásnak a következő kérdéseket:

  • Mik azok az elképzelések és tényezők, amik nélkül nem tudod elképzelni az esküvőt? (Példa: Mindig is egy pipacstenger közepén és naplementében képzeltem el az esküvői fotózást.)
  • Kik azok, akik nélkül semmiképp nem szeretnél ünnepelni?
  • Szűk körben mondanád ki a boldogító igent vagy egy 100 fős lagzin?
  • Hogyan képzeled el a tökéletes esküvői helyszínt? Meg is találtad már ezt a konkrét helyet vagy még keresed?
  • Fontos neked az időpont és az évszak? Ha igen, akkor mire gondoltál és miért?
  • Milyen szolgáltatókra gondoltál? (Példa: esküvői DJ vagy esküvői zenekar, egyedi koktélbár vagy a catering kínálata, stb.)

2. lépés: az esküvői költségvetés összeállítása

Az első pontban összefoglalt kérdések megválaszolásával már sikerül kialakítani egy közös víziót az esküvőtökről. Ekkor már tisztán láthatjátok, hogy hány fő lehet az esküvőn és mik azok a tételek, amikre biztos, hogy hajlandók vagytok pénzt áldozni. Ez azért jó, mert ennek köszönhetően ugorhattok is a következő feladatra, azaz a hozzávetőleges költségvetés összeállítására.

Ehhez mindenképp:

  1. számoljatok a meghívottak létszámával;
  2. böngésszetek utána a neten, hogy a kedvenc fotósotok, helyszínetek, szolgáltatótok, stb. milyen árakkal dolgozik;
  3. határozzátok meg azt a keretösszeget, amit fixen rá tudtok szánni az esküvőre, és azt is, amit biztos, hogy nem. 

Ha túllépitek a lagzira szánt költségvetést, akkor újra érdemes átnézni a korábban összeírt listáitokat. Gyűjtsétek össze, aminek még sincs akkora jelentősége vagy amit kreatív megoldásokkal olcsóbban is meg tudtok oldani. Ezt a lépést ne ugorjátok át, mert egy ilyen figyelmetlenség a végén egzisztenciális nehézségeket okozhat!

Esküvői ötletek, amik segíthetnek spórolni

  • Válasszatok olyan esküvői helyszínt, ami fullextrás felszereltséget biztosít! Tehát, ahol nem kell még külön azzal bajlódnotok, hogy kitől és mennyiért szereztek székeket, asztalokat, sátrat és így tovább. 
  • Gondoljatok a kreatív DIY-megoldásokra! Az asztali díszeket saját kezűleg is elkészíthetitek, és ha nagyon belejöttök az esküvői dekoráció egyéb részeit is bevállalhatjátok (pl.: ültetőkártyák, székmasnik, stb.).
  • Az időpont kiválasztásakor vegyétek figyelembe, hogy mik a “klasszikus esküvős szezonok”! Amint egy kicsit is rendhagyóbb a nagy nap dátuma, annál nagyobb az esély rá, hogy a szolgáltatók kedvezményes árajánlatot adnak.

3. lépés: a legfontosabb esküvői teendők összeírása

A személyes vágyak átbeszélése és a lagzi keretösszegének megbecslése után elérkezett az idő, hogy kicsit elvesszetek a részletekben! Persze, azért nem olyan nagyon, csak épp annyira, hogy kijelöljétek a nagy nap időpontját és/vagy helyszínét. Gyakorlatilag a kettő együtt jár – egyik befolyásolja a másikat.

Ha szívügyetek, hogy az évfordulótok napján kössétek össze az életetek, megeshet, hogy a megálmodott helyszínnél már teltház van aznapra. De fordítva is lehetnek nehézségek. Hiába találtátok meg a tökéletes helyszínt, hogyha csak plusz egy évvel később tudnátok megesküdni, mint ahogy terveztétek.

Ezen a ponton fontos eldönteni, hogy mi jelenti a nagyobb biztonságot számotokra: az időpont vagy a helyszín. Megtörténhet persze, hogy minden úgy klappol egymáshoz, ahogy a nagykönyvben meg van írva, de jobb félni, mint megijedni.

4. lépés: esküvői szolgáltatók árajánlatainak bekérése

Az esküvőket a szolgáltatók teszik még emlékezetesebbé. Többek között ezért, és anyagi szempontból sem mindegy, hogy milyen alaposan választotok közülük. Ezért azt javasoljuk, hogy mielőtt fejest ugranátok és impulzívan kiválasztanátok az elsőre legszimpatikusabb lehetőséget: mérlegeljetek!

Nézzétek meg a versenytársakat, bizonyosodjatok meg róla, hogy nektek valóban ők jelentik a legjobb választást! Természetesen hallgassatok a belső hangotokra is, de csakis a racionális szempontok figyelembe vétele mellett!

Fontos, hogy:

  • az esküvő keretösszegébe beleférjen a szolgáltató árajánlata;
  • a szolgáltatás vezetőjével és alkalmazottaival megtaláljátok a közös hangot, hatékonyan tudjatok együtt dolgozni;
  • a szolgáltató valóban azt adja, amit ígér;
  • a szolgáltató számlaképes legyen és szerződést írjon alá veletek.

Az utolsó pont talán az egyik legfontosabb ahhoz, hogy ne legyetek átverés áldozatai és ne kelljen csalódnotok vagy kidobni a pénzetek az ablakon.

Mit kell mindenképp tartalmaznia a számlának?

A szolgáltatókkal kötött szerződés aláírása előtt tüzetesen olvassátok végig a kiszabott feltételeket! Ezután ellenőrizzétek, hogy a feltüntetett dátum, helyszín és ár tényleg megfelel-e a valóságnak! Arra is figyeljetek oda, hogy a hivatalos dokumentumban a szóban egyeztetett kérések és ígéretek is rögzítve legyenek. 

Gondosan nézzétek végig a záradékot is, ott ugyanis sok vörös zászló fel szokott tűnni. Erre példa, amikor a szerződésben kizárólag ügyfélre vonatkozó szankciókkal találkozni, de a szolgáltató (saját részéről történő) szolgáltatás-felmondás esetén feddhetetlen.

Továbbá a korábban kijelölt irányelveket is nézzétek át újra, mert mindig történhet módosítás! A változásokra vonatkozó követelmények között gyakori, hogy kevesebb vendég esetén a szolgáltató egy magasabb díjszabással dolgozik, mint 100 fő esetén, vagy fordítva. Természetesen egy ilyen variálás kedvező lehetőségekkel is járhat, de ha nincs szerencsétek, akkor csúnyán meg is üthetitek a bokátokat. Csak figyelmesen!

Extra tipp: válassz egy szolgáltatót több szolgáltatáshoz!

Szeretnétek, hogyha az óvatossági körök és a számlamizériák “csak” 4-5 alkalomra redukálódnának? Akkor érdemes olyan alternatívákat keresnetek, amik egyszerre több szolgáltatást is nyújtanak.

Így több felmerülő probléma és elintéznivaló “házon belül” is intézhető, anélkül, hogy fizikálisan és mentálisan szét kellene szakadnotok. A legjobb, hogy általában olcsóbban is jöttök ki, mintha +3 szolgáltatót keresnétek.

Ha minket választotok, három nagyszerű szolgáltatást tudtok bezsebelni egy ajánlaton belül. Például, egyszerre megrendelhetitek a BestBar-kávésarok és az esküvői koktélbár egy-egy személyre szabható csomagajánlatát. Plusz, ha szeretnétek, egy csodaszép Mercedes Cabriót is megkaparinthattok esküvői járgányként!

5. lépés: feladat checklist összeállítása

A korábban elhangzott lépéseket átgondolva 5. pontként ajánlott beszúrni egy ellenőrzési kört. Ilyenkor már az esküvő menete és a polgári esküvő menete szerint is belekezdhettek a részletek felsorolásába, kidolgozásába.

Összeírhatjátok, hogy a házasságkötés napjához képest kb. egy évvel és egy hónappal korábban mik lesznek a legfontosabb teendőitek. A következő táblázattal ehhez biztosítunk egy jó kiindulást alapot.

A táblázatban található időintervallumok csak becsült értékek, nincsenek kőbe vésve, még az utolsó pillanatban is változhatnak. Viszont jó szolgálatot tesznek, mert egy ilyen összegzéssel könnyebben ki tudjátok jelölni az elképzelt irányokat.

Esküvőszervezés lépései táblázat szerint

1 évvel korábban6 hónappal korábban1-5 hónappal korábbanAz utolsó hetek és napok

- időpont

- helyszín

- költségvetés

- ceremónia stílusa

- esküvőszervező felkeresése (esküvőszervezés árak összehasonlítása)

- árajánlatok összegyűjtése

- esküvői meghívó összeállítása

- vendéglista


 

- polgári esküvő időpontja

- templomi esküvő egyeztetése

- ruhaszalonok felkeresése

- jegygyűrűk

- szolgáltatók végleges kiválasztása, szerződéskötések

- meghívók kiosztása

- esküvői menü összeállítása

- tanúk és koszorúslányok felkérése

- esküvői ceremónia ötletek összeírása + a különleges igények átbeszélése

- nászút kiválasztása és lefoglalása

- polgári és/vagy templomi szertartáshoz szükséges okmányok beszerzése vagy megújítása

- szülőköszöntő ajándékok megrendelése

- próbafrizura és próbasmink

- ruhakiegészítők beszerzése

- ültetési rend megtervezése 

- a kölcsönzött ruhák elhozása a szalonból

- saját dekoráció elkészítése/díszítési munkálatok befejezése

- utolsó egyeztetések a szolgáltatókkal

Így segít egy esküvőtervező füzet és egy esküvői weboldal

Nagyon sokat segít az esküvőszervezés alatt, hogyha a rengeteg feladatot vizuálisan is megjelenítitek. Ma már sok csodaszép esküvőtervező füzetet kapni, ami tematikusan, egy átgondolt struktúra szerint végigvezet titeket a legfőbb teendők összegyűjtésén. 

Ami viszont a füzetnél egy modernebb (ezáltal kézenfekvőbb) megoldás, az nem más, mint az esküvői weboldal! Egy 80-100 fős, de egy kisebb lagzi esetén is nagyon hasznos platform, ami segítségével nem csak magatokat, de a násznépet is állandóan informálni tudjátok. A helyszín pontos koordinátáinak megosztásától kezdve, az esküvői menü összeállításához szükséges kérdőív összeállításán keresztül, egy ilyen felület még a lakodalmas fotók utólagos feltöltésére is alkalmas.

Arról nem beszélve, hogy egy tökéletes környezet- és pénztárcabarát alternatíva, hiszen az esküvői meghívót így is kiállíthatjátok és átküldhetitek az érintettek számára. Mindenki imádni fogja: irány esküvőt szervezni!